Rozwijaj defensywny styl jazdy – jazda defensywna, to prowadzenie pojazdu w sposób, który pomaga unikać kolizji i wypadków drogowych bez względu na warunki na drodze i zachowania innych uczestników ruchu drogowego. Wpisuje się w nią między innymi zasada ograniczonego zaufania, która jedynie w znikomym stopniu odzwierciedla filozofię jazdy defensywnej. Zawiera w sobie wiele czynników wpływających na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Jest połączeniem techniki jazdy z taktyką, asertywności z defensywnością, własnych umiejętności, predyspozycji i doświadczenia z sytuacją w ruchu drogowym, przepisów i zasad ruchu drogowego z prawami fizyki. Jest wysoce zaawansowaną sztuką jazdy, znacznie wykraczającą swym poziomem poza regulacje prawne jak: ustawy, rozporządzenia, zarządzenia, czy Taryfikator Mandatów Karnych. Celem stosowania jazdy defensywnej jest zminimalizowanie ryzyka spowodowania kolizji lub wypadku drogowego, nieustannie dysponując marginesem błędu własnego lub innego użytkownika drogi, w czasie i przestrzeni, uwzględniając jednocześnie różne sytuacje i warunki drogowe.
W tej części wspominam o niektórych defensywnych zasadach, które warto praktykować przygotowując się do jazdy, czyli zanim ruszymy w drogę – oto one:
1. W miarę możliwości bądź użytkownikiem pojazdów pomalowanych jasnymi kolorami.
2. Unikaj przyciemniania szyb, naklejania na szyby różnego rodzaju naklejek, montażu zasłon i żaluzji.
3. Kontroluj prawidłowość stanu płynów mających wpływ na bezpieczeństwo jazdy – szczególnie przed dłuższymi podróżami.
4. Dbaj o prawidłowy stan techniczny pojazdu.
5. Monitoruj ciśnienie w oponach uwzględniając manewry, upływ czasu oraz temperaturę powietrza na zewnątrz.
6. Odpowiednio rozmieszczaj przewożone przedmioty w bagażniku – ta sama zasada dotyczy pasażerów.
7. Dbaj o czystość wszystkich szyb i luster.
8. Planuj trasę przejazdu uwzględniając warunki drogowe: infrastruktura, roboty drogowe, warunki atmosferyczne (np. oślepiające słońce), deszcz, śnieg, mróz, gołoledź, silny wiatr, porę dnia (tzw. „godziny szczytu”), porę roku (weekendy, wakacje, ferie, okresy świąteczne).
9. Sprawdź, czy dywaniki podłogowe nie są zawinięte, pomarszczone, przesunięte.
10. Jeżeli na tylnych siedzeniach nie znajdują się pasażerowie, opuść wszystkie zagłówki.
11. Nie umieszczaj na wewnętrznym lusterku żadnych przedmiotów.
12. Nie przewoź na półce tylnej szyby ostrych, twardych i ciężkich przedmiotów, a jeżeli to możliwe, unikaj przewożenia w tym miejscu czegokolwiek.
13. Przywiązuj dużą wagę do zajęcia prawidłowej pozycji za kierownicą uwzględniając wysokość fotela, jego odległość, kąt oparcia, wysokość i odległość zagłówka, wysokość i odległość kierownicy, zapięcie pasów bezpieczeństwa.
14. Ustaw lusterka zewnętrzne w taki sposób, by jak najmniej widzieć bok własnego pojazdu, a jak najwięcej przestrzeń poza pojazdem oraz przestrzeń obok pojazdu, minimalizując zjawisko „martwego pola”.
15. Ustaw prawidłowo lusterko wewnętrzne by tafla lustra „pokrywała się” z kształtem tylnej szyby. Jeżeli pojazd nie jest wyposażony w lustro fotochromatyczne lub elektrochromatyczne, podczas olśnienia (oślepienia) korzystaj z uchwytu zmieniającego kąt lustra w celu zapobiegania temu zjawisku – tafla przyciemniona.
16. Upewnij się, czy wszyscy pasażerowie mają prawidłowo zapięte pasy bezpieczeństwa i odpowiednio ustawione zagłówki.
17. Przewożąc dziecko w foteliku upewnij się, czy mechanizm systemu ISOFIX jest prawidłowo zapięty.
18. Zadbaj o odpowiednią temperaturę i wilgotność powietrza w przestrzeni pasażerów.
19. Zawczasu zapoznaj się z zaletami i wadami instalacji klimatyzacyjnej, oraz zagrożeniami, jakie mogą wyniknąć z powodu nieprawidłowego jej użytkowania.
20. Zamierzając korzystać w drodze z mediów typu: radioodbiornik, CD-radio, odtwarzacz CD-DVD-MP3, nawigacja GPS, zestaw głośnomówiący, telefon, przygotuj urządzenia zanim ruszysz pojazdem z miejsca.
Marek Dworzecki, instruktor nauki jazdy, instruktor techniki jazdy, metodyk, koordynator Ośrodka Szkolenia Kierowców i Instruktorów „AS” w Radomiu; członek zarządu Polskiego Stowarzyszenia Instruktorów Techniki Jazdy. Inicjator i realizator Projektu SKANDYNAWIA, były sportowiec. Absolwent Wydziału Ekonomii kierunku Prawa i Administracji na Politechnice Radomskiej. Ekspert tyg. PRAWO DROGOWE@NEWS, autor portalu L-INSTRUKTOR