Prawo Jazdy

Zasady włączania się do ruchu w różnych sytuacjach

Data publikacji: 6 listopada 2024, 15:30

 

Czym jest włączanie się do ruchu?

Włączanie do ruchu to jeden z manewrów drogowych. Szerzej opisano go w art. 17 Kodeksu drogowego. Zgodnie z nimi jest to manewr, który polega na rozpoczynaniu jazdy po postoju lub zatrzymaniu się, które nie są związane bezpośrednio z przepisami ruchu drogowego ani warunkami panującymi na drodze. W praktyce oznacza to, że włączaniem się do ruchu nie jest ruszanie po zmianie sygnalizacji świetInej na zieloną czy też poruszanie się w korku, które wymaga cyklicznego zatrzymywania się.

Jako włączanie się do ruchu klasyfikowane jest:

  • wjeżdżanie na drogę z zajezdni lub na jezdnię z pętli (dotyczy pojazdów szynowych);
  • wjeżdżanie na jezdnię z pobocza, pasa ruchu dla pojazdów powolnych lub drogi dla rowerów;
  • wjeżdżanie na drogę z nieruchomości, drogi wewnętrznej, drogi gruntowej, strefy zamieszkania lub obiektu przydrożnego (np.: zatoczka, parking, stacja benzynowa).

Jak powinien zachować się kierowca przy włączaniu się do ruchu?

Na wzorowe zachowanie kierowcy pojazdu włączającego się do ruchu wskazuje Art. 17 ust. 2 Kodeksu drogowego. Zgodnie z nim należy zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa innym pojazdom i uczestnikom ruchu drogowego. W dużym skrócie pierwszeństwo przed kierowcą włączającym się do ruchu ma każdy uczestnik ruchu drogowego, który już porusza się po tej drodze. Oznacza to, że musisz przepuścić także: rower, motorower czy też konny zaprzęg. Włączyć się do ruchu można dopiero wtedy, gdy droga jest pusta. Każde włączenie się do ruchu powinno być sygnalizowane kierunkowskazem.

Szczególne traktowanie autobusów i trolejbusów

W Ustawie o Ruchu Drogowym uwzględniono ważny wyjątek. Opisano go w Art. 18. Wskazuje on na to, że pierwszeństwo podczas włączania się do ruchu mają autobusy i trolejbusy, które wjeżdżają z przystanku autobusowego w obszarze zabudowanym. Zbliżając się do przystanku jako kierowca pojazdu, musisz zmniejszyć prędkość i zachować ostrożność. Jeżeli autobus lub trolejbus sygnalizują kierunkowskazem zamiar włączenia się do ruchu, to kierowca może być zobowiązany nawet do zatrzymania swojego samochodu, aby umożliwić autobusowi lub trolejbusowi włączenie się do ruchu. Zatrzymanie się lub zmniejszenie prędkości nie powinno następować w kontrolowanych warunkach, aby wykonanie tego manewru nie powodowało zagrożenia drogowego, w tym zwiększonego ryzyka kolizji lub wypadku. Wbrew powielanym mitom, dotyczy to nie tylko pojazdów komunikacji miejskiej. Kierowca auta powinien wpuścić także autobusy PKS oraz prywatne. Jednocześnie przepis ten nie ma zastosowania poza obszarem zabudowanym. Tam przy większych prędkościach takie zatrzymywanie się mogłoby doprowadzić do poważnego wypadku.

Włączanie się do ruchu z posesji - przykład

Przykładem włączania się do ruchu jest wyjazd z posesji. W takiej sytuacji należy zachować ostrożność oraz przepuścić pozostałych uczestników ruchu drogowego, a także pierwszych poruszających się po chodniku i rowerów poruszających się po drodze rowerowej. Dopiero wtedy można bezpiecznie włączyć się do ruchu. Niezachowanie ostrożności i nieprzepuszczenie pieszych grozi otrzymaniem mandatu w wysokości 1500 złotych lub 3000 złotych (recydywa) także otrzymaniem od 8 do 15 punktów karnych. Taka sama zasada włączania się do ruchu obowiązuje m.in. w przypadku parkingów przy drodze czy też stacji benzynowych.

Włączanie się do ruchu po zabraniu pasażera - jedno z trudniejszych pytań egzaminacyjnych

Jednym z pytań egzaminacyjnych, z którymi kursanci mają największe kłopoty, jest to, czy włączając się do ruchu po zabraniu pasażera, ma się pierwszeństwo przed nadjeżdżającym pojazdem, który skręca w lewo na stanowisko postojowe? Prawidłowa odpowiedź to: NIE. W takiej sytuacji kierowca pojazdu włączającego się do ruchu musi ustąpić pierwszeństwa przejazdu innym uczestnikom ruchu drogowego, w tym pojazdowi skręcającemu w lewo na stanowisko postojowe. Jest to związane z tym, że konieczność zabrania pasażera nie wynika z warunków panujących na drodze lub z przepisów ruchu drogowego.

Jak zachować się w przypadku autobusu szkolnego?

Ciekawie wygląda sytuacja w przypadku autobusu szkolnego. Jeżeli kierowca autobusu szkolnego włącza się do ruchu z miejsca postoju, to kierowca innego pojazdu ma obowiązek zmniejszenia prędkości lub zatrzymania się i dotyczy to zarówno obszaru zabudowanego jak i miejsc poza obszarem zabudowanym. Tu również należy zachować szczególne środki ostrożności, aby przepuszczenie autobusu szkolnego nie spowodowało kolizji lub wypadku.

Bezpieczne włączanie się do ruchu na autostradzie i drogach ekspresowych

Ruch na autostradzie i drodze ekspresowej charakteryzuje się zwiększoną prędkością. W takich warunkach należy zachować dodatkową ostrożność. Przede wszystkim włączanie się do ruchu powinno odbywać się z wykorzystaniem pasa rozbiegowego. Przeznaczony jest on do rozpędzenia pojazdu do prędkości, która będzie zbliżona do tej, jaką utrzymują kierowcy pojazdów poruszających się po prawym pasie. Wszystko po to, aby zachować płynność i bezpieczeństwo ruchu. Jednocześnie zabronione jest korzystanie z wyłączonej z ruchu części drogi (charakterystyczne pole z kreskami), czyli samowolne wydłużanie sobie pasa rozbiegowego.

Do egzaminu ucz się z naszym wsparciem

Jako Grupa IMAGE od 30. lat wspieramy kursantów w nauce do egzaminu teoretycznego na prawo jazdy. Oferujemy podręczniki i testy na prawo jazdy 2024. Korzystamy z oficjalnej bazy udostępnionej przez Ministerstwo Infrastruktury. Wszystkie nasze materiały są zgodne z obowiązującymi przepisami. Ponadto oferujemy intuicyjną aplikację mobilną z testami oraz platformę do e-nauki. Zapraszamy do skorzystania z naszej oferty w tym zakresie. Razem z nami zdanie egzaminu na prawo jazdy będzie jeszcze łatwiejsze.